17 januari 2013

att hashtaga (eller inte)

Idag tänker jag dissa hashtagning.
Jag vet att jag borde plugga istället, men det här gör mig så fruktansvärt irriterad.

Jag är ofta inne på Instagram (min pojkvän skulle nog säga att jag har blivit aningen beroende) och många gånger per dag ser man folk som lägger ut bilder och hashtagar TUSEN olika ord under! Inte nog med att det är fruktansvärt irriterande, det är fult också.

Ibland ser man till exempel någon lägga upp en bild på en häst med texten "Red denna sötnos idag!" under. Det är väl helt okej. Men när sedan personen i fråga ska börja hashtaga #häst #horse #girl #blond #sexy #hot #love #kärlek etc, etc... VARFÖR, liksom? Vart kommer ordet blond ifrån? Vart kommer sexy ifrån? Är hästen sexig, eller? Är den het? Värre är det nästan när folk lägger upp bilder på sig själva och hashtagar #blond #sexy #girl med mera, med mera. Helt okej att du själv tycker du är sexig, men du behöver kanske inte skylta så med det? Kanske har vi andra en annan åsikt om det där? När det sedan går så långt att man börjar hashtaga på världens alla möjliga språk.... Ja, nej, vet inte ens vad jag ska säga om det.

Är det på det viset ni fixar flera "followers"? För visst är det väl så att alla killar vill följa en blond, sexy girl som lägger ut bilder på hästar. Visst är det så.

Jag hashtagar också ibland. Men det är ju mest för att ge djup i bilden. Och de gånger det händer, hashtagar jag med två, tre, max fyra ord, liksom. La en gång upp en bild på en fin tavla jag har hemma med ordet #hylla skrivet under. Sånt tycker jag är okej, för det förklarar ju bara själva bilden (ifall någon inte skulle fatta att det var en tavla på en hylla, liksom). Tycker också om folk som hashtagar något litet, finurligt ord som gör bilden så mycket roligare.

Hashtagning har blivit som någon jävla followers-lek nu för tiden. Den som hashtagar mest, får flest followers. Och vet ni vad jag tycker om det? Jag tycker det är sorgligt, faktiskt. Riktigt sorgligt.

Nu ska jag dyka ner i mina böcker igen!
MVH,
#pluggtrött #tjej

1 kommentar: