10 november 2010

"halsband på tänderna"

För ungeför sex veckor sen var jag dödens nervös. Dagen finns så väl kvar i mitt minne.
Jag hade dragit ut alla tänder jag skulle göra och det var dags att slänga in en massa järn i munnen. Jag tänkte att det knappast kunde göra ondare än alla de sprutor, salvor och öppna sår jag fått utstå innan. Men det gjorde det, kan jag säga.
Tandställningen i överkäken tog ungefär en timma att sätta in. Jag låg alltså och gapade konstant i 60 minuter. Mina läppar sprack och mitt ansikte fick sådana där fula skrattrynkor överallt. Tandläkaren smetade in vad som kändes som halva ansiktet med vaselin och jag såg flåtigare och flåtigare ut för varje sekund som gick. När metallen var inne och fastsatt i munnen torkade jag bort all goja från ansiktet och det gjorde, till min förvåning, faktiskt inte alls ont. Jag smörjde in mina läppar med kilo av mitt egna cerat och mitt skinn började återgå till det normala. Det kändes ovant, att bara dra tungan över tänderna, tänk!, men inget värre än så. Framåt eftermiddagen/kvällen kom sedan smärtan. Jag levde på hallonkräm, RisiFrutti och glass i ungefär fem dagar.
Underkäken blev metallbelagd en vecka senare. Den måndagen fick jag ligga med öppen mun till och från i nästan sammanlagt två timmar. Läpparna sprack återigen och skrattrynkorna kröp fram än en gång. Och det var samma här; det gjorde inte det minsta ont när jag precis fått in tandställningen, mer än att det spände en aning. På kvällen kom den verkliga smärtan. Fem dagar till gick med hallonkräm, RisiFrutti och glass....

Idag har jag haft min tandställning i närmare sex veckor och började därför morgonen på mitt nuvarande andra hem, tandregleringskliniken, för att spänna allt järn som tar upp det mesta utrymmet av min mun. Och det är först nu, likadant som innan, smärtan har kommit till mig. Jag skulle bita i en bit tunn choklad - det kändes som sten. Så nu väntar några dagar med kräm till frukost/lunch/middag igen!

Trots smärtan måste jag säga att jag är glad att jag valde tandställning, ni förstår inte vilken massiv förändring jag har sett på mina tänder på bara inte ens två månader! Kan knappt föreställa mig hur mitt leende kommer att se ut om ett år.

1 kommentar:

  1. hehe lite lätt komiskt att läsa men måste vara ett rent helvete att bara käka lös föda :P
    fan din hotmail försvann ifrån min msn lista pga nåt jävulskap med datorn så om du kunde adda mig här christoffer_andersson93@hotmail.com

    SvaraRadera