30 november 2010

projektarbete, del 1 av 4

Onsdagen den 24 november var äntligen kommen! Jag hade tisdagen innan ändrat nästan hela den sista delen av workshops-passet, vilket gjorde att jag under onsdagsmorgonen fick öva in nya mönster och ny fakta, fixa med nytt material och nya utseenden på det jag skulle visa sjätteklassarna.
Klockan 9.00 skulle första gruppen komma, som var Brännargården 6A, 8.55 hörde jag klampande skor genom språkkorridoren. Mitt hjärta började slå snabbare och blodet rusade genom min kropp.
- Åh, hej! Vi hittade, din vägbeskrivning var helt fenomenal!
Rödkindiga och snöblöta barn klampade in jämte mig och Anna-Lena, klassens lärare, som tog i hand och presenterade sig och kastade ett snabbt och glatt beröm till min skriftliga vägbeskrivning.
Sjätteklassarna var på plats och alla ytterkläder var avtagna. Jag började med att presentera min kameraman, som Anna-Lena hade glömt bort att göra tidigare. Sedan drog min allra första temadag, mitt allra första worksshops-pass!, igång!


När man går i trean på gymnasiet gör man något så kallat projektarbete. Det är ett arbete man arbetar med under ungefär hela läsåret och som ska vara kopplat till den linje man går. Jag går samhäll - språk och mitt projektarbete har då självklart med språk att göra! Jag har bjudit in alla sjätteklassare i min kommun till min gymnasieskola, där jag under ungefär en timme öppnar deras ögon för språket. Fyra onsdagar allt som allt ska jag ha - två onsdagar med tyska, två onsdagar med spanska. Tyska och spanska är alltså de språk jag talar utöver svenska och engelska.
Jag har nu gjort en av tre temadagar, som jag har kallat dem. Imorgon är det dags för min andra onsdag i det stora hela, min andra, och sista, onsdag med tyska.
Riktigt givande projektarbete, mitt leende är upp till öronen varje gång eleverna efter ett pass lämnar salen. Att se deras ögon lysa upp varenda gång jag yttrar något på tyska - det är nästintill ovärderligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar