7 maj 2012

kroppsideal

Nyser och hostar, fryser och svettas. När ska den här jädra förkylningen ge sig!? Jag börjar bli trött på att snyta mig varannan minut och ständigt gå runt med taggtråd i halsen. Jag borde väl egentligen lyssna på min kropp och vila mig frisk, men det kryper i kroppen så fort jag inte rör på mig, jag känner mig fet, äcklig, ful osv... Ni vet hur det är. Eller? Är det bara jag som känner kilona staplas på varandra så fort jag sitter stilla hemma en dag eller två utan att träna?

Egentligen borde jag kanske sluta fokusera så mycket på min kropp, lägga min energi på annat. Men det går liksom inte. Jag tränar och tränar, men kommer aldrig riktigt dit jag vill, till den "drömkropp" jag vill ha. Det gör mig frustrerad. Och stressad.

De flesta av er har säkert läst den där artikeln (artiklarna?) då Blondinbella tjockmobbades. Hon la ut bikinibilder på sin blogg från en semester hon varit på, och vips påpekade alla tidningsföretag i hela Sverige hennes vikt och kropp. Blondinbella var dock stark, skakade av sig alla negativa kommentarer, kom tillbaka och skapade ännu mer snack med sin "Size me"-bild. Ni vet den där bilden där hon näckar? Den gjorde, om möjligt, ännu mer uppståndelse och folk sa saker som att "kvinnor inte alls kommer bli peppade av hennes porriga rumpa, utan det kommer göra dem ännu mer medvetna om vad de inte har", "tjejer blir mer missnöjda med sina kroppar när de ser Blondinbellas vackra kropp" med mera, med mera.

Blondinbellas försvar var att anledningen till att hon kommit så långt i sitt liv, är för att hon inte har fokuserat på sin kropp, utan lagt all den energi på andra ställen. Kanske vore det värt att ta efter henne just där? Släppa all oro inför "Beach 2012", om att stå i vassen och vara missnöjd med sin kropp. Min kropp är frisk och hel, borde jag inte fokusera på det? Men det är fan inte lätt alltså, när man varje dag ser bilder på slanka, snygga tjejer/kvinnor och hela tiden drömmer om vad man kunde ha haft, hur man kunde ha sett ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar