30 maj 2012

stora sminkproblem

Efter många, många år med foundation med fel färg, fel konsistens på sminket och med fel märke, är jag nu helt utmattad av att springa efter smink som passar min hudtyp. Jag har stora porer på näsan och kinderna, jag har småkvisslor lite här och var plus att jag har en otroligt fet och blank t-zon. Vilket smink jag än använder flyter alltid på min näsa och i pannan.

Rätt länge använde jag mig av Lumenes smink, men efter ett tag la det sig som en orange hinna på mitt ansikte och vilken färg på foundation jag än provade var för mörk för min hy. Jag gick över till Maybelline 24h superstay, men jag hittade aldrig en färg som passade, plus att den absolut inte höll sig i mitt ansikte i 24 timmar! Jag valde därefter att gå till en Mary Kay-återförsäljare, som valde ut rätt färg och rätt smink till mig. Det resulterade i ett creme-to-powder smink som höll sig otroligt bra på min feta hy! Det räckte med att jag sminkade mig en gång om dagen (men kunde dock ibland få bättre på lite på näsan, men inte värre än så) och den höll sig på plats! Självklart, då jag hittat det rätta sminket för mig, skulle det ge mig tusentals finnar och så pass oren och orolig hy att jag inte kunde fortsätta med det. Jag vände mig då till en annan hudterapeut och sminkexpert, som sålde mig Jane Iredale Pure Pressed Powder för hela 585 spänn (!!!!). Sjukt dyrt smink, men hon sa det skulle vara det absolut bästa för mig och att det skulle räcka långt över ett år. Jag tänkte att jag testar, vad kan gå fel med så dyrt och bra smink, liksom? Jo, allting faktiskt. Det kan ha varit det sämsta smink min hy någonsin haft på sig. Det kunde gå bara en timma innan jag var flåtig och bland som en fisk. Och inte bara på näsan och i pannan, utan i hela ansiktet!! Jag var så pass missnöjd med sminket att jag lämnade tillbaka det, och fick självklart pengarna tillbaka. Ett sådant dyrt smink borde fan hålla sina löften.

Så nu står jag här igen, sminklös och blank. Har snart tappat suget för allt som har med smink att göra, har lagt ner så mycket tid och så mycket pengar på det, att jag snart tänker börja gå runt naturell, helt utan smink.

Men! Jag gör en sista kraftansträning nu, och tar gärna emot rekommendationer och tips från er läsare. Jag står emellan tre olika foundations just nu och det är:




Alla recensioner jag läst på Internet säger mig att den sista, Vichy-sminket, borde vara det jag skulle testa. Men jag är mer sugen på Maybelline Matt Mousse.... Använde den för flera år sedan, och om jag inte minns fel, var jag ganska nöjd med den redan då. Vad säger ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar