15 april 2011

ny favorit

Ikväll har jag kollat på "Himlen är oskyldigt blå". Jag rekommenderar filmen starkt, den var både sorlig, romantisk, hemsk och alldeles, alldeles underbar. Vissa scener fick mig att rysa av behag genom hela kroppen. Ett exempel är den romantiska scenen när just Ted Gärdestads Himlen är oskyldigt blå spelas i bakgrunden; den perfekta sommardagen speglades och jag drömde mig bort till gamla minnen. Bill Skarsgård har en av huvudrollerna och man kan faktiskt inte rå för att bli lite sådär lagom förälskad i honom. Jag skulle inte sätta honom på min Världens vackraste man-lista, men en viss charm har han allt. Hans fingerfärdiga skådespeleri tillsammans med Peter Dalles magnifika tolkning av Sveriges största knarkskandal, gör filmen fulländad. Snabba scener och repliker, en hyllning till Ted genom hans egna låtar och romantiken mellan huvudrollerna passar ihop som sommar och sol, jordgubbar och mjölk. Trots sina nästan två timmar och en öppningsscen som rent av slår en på käften, säger jag bara såhär: se filmen - ni kommer inte ångra er.


Dessutom är Bills motspelare så himla, himla vacker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar