12 juni 2011

att ångra sig

Det finns mycket här i livet som man kan ångra. Egentligen borde man inte ångra sig, att ångra sig är som att ha "second thoughts", och det ska man inte. Hade man roligt när det skedde, ska man inte ångra sig.
Men sen kan man ju ångra saker som faktiskt aldrig hände, eller som man aldrig såg till att de hände. Alltför många sådana saker finns i mitt liv och i mitt minne, sånna saker som är så irriterande, att de nog kan reta gallfeber på mig. "Varför gjorde jag det inte!?", tänker jag ofta, med ilska kokandes ur öronen på mig, "Varför gjorde jag det bara inte!?". Den känslan är jobbig, för det är inget man kan styra över. Man får gilla läget liksom, tiden går ju inte direkt att spola tillbaka.

Just nu tänker jag på något som jag verkligen, verkligen ångrar att jag inte gjorde; gick på efterfesten efter studentbalen. Herregud, hur tänkte jag där! "Man tar bara studenten en gång i livet, så låt oss åka hem och sova istället"? De såg ut att ha så kul på bilderna, som senare las upp på facebook, att jag verkligen inte kan låta bli att hata mig själv lite grann för just det beslutet att stanna hemma. Fruktansvärt, fruktansvärt irriterande, att jag skulle kunna ta studenten en gång till bara för att få de där timmarna hemma i sängen ogjorda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar