23 juni 2011

filmrekommendation (-er)

Idag vill jag göra ännu en filmrekommendation.
Förra gången tyckte jag att ni skulle se den svenska filmen Himlen är oskyldigt blå, idag tycker jag att ni ska ta er tid för att se den verklighetsbaserade Catch me if you can med Leonardo DiCaprio och Tom Hanks i huvudrollerna.
Jag vill inte avslöja alltför mycket om filmen, men den handlar om Frank Abagnale (Leonardo) när han under fem år av sitt liv förfalskar identitet och checkar, det sistnämnda i 26 olika länder. Han lyckades även, innan 18 års ålder, lura folk till att tro att han var läkare, advokat och pilot. Carl Hanratty (Tom) från FBI får uppdraget att fånga honom. Så under ungefär två timmar får vi alltså följa Franks liv som ständigt jagad, ökänd och hatad. Filmen känns väldigt lik I love you, Philip Morris, som jag såg för ett rätt bra tag sen. Men lika bra är den för det, det är de båda två! Så tycker ni om verklighetsbaserade filmer, är de två sistnämda starkt rekommenderade av mig. De är kvicka i sin handling och väldigt fascinerande. Att en människa kan vara så smart och blåsa så många andra människor, det är för mig helt obegripligt. Men samtidigt fruktansvärt, fruktansvärt storartat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar