23 juli 2012

måndagsfunderingar

Vill bara säga att jag älskar mina vänner högt & mycket, och tacka för att ni kom till mig i lördags och gjorde min kväll så himla bra!

Idag började jag min femte jobbvecka och jag kan lungt säga att man inte är lika pigg som under första veckan. Jag har börjat filura på min lägenhet; inredning, dekoration, blommor, gardiner och allt vad man nu behöver. Har hittat en jättefin bäddsoffa jag ska inhandla på IKEA och dessutom har jag beställt ett fett paket från HM-home med en massa nyttosaker! Åhåå, det ska bli så kul att se när allting kommer på plats! Min lägenhet är liten, endast 22 kvadrat, så jag får verkligen snåla med möbler och ransonera med utrymme. Men jag tror att jag nog ska kunna få ihop det riktigt bra!

Längtar dessutom väldigt mycket tills skolan ska börja, men samtidigt får jag en klump i magen varje gång jag hör eller tänker ordet "skola", "plugg" eller "tenta". Det var så länge sedan jag pluggade nu, kommer jag fortfarande ihåg hur man gör? Kommer jag palla trycket? Kommer jag orka den stora omställning från arbetslös till student? Tusen frågor snurrar runt i mitt huvud, och jag blir verkligen jätteosäker på om jag kommer klara tre år på universitet. För er som inte vet, kan jag ju berätta att jag ska plugga Marknadsföring i tre år, Marknadsföring på fucking engelska... Tentor på engelska, uppsatser på engelska, redovisningar på engelska, litteratur på engelska; ALLT på engelska! Det är vad som oroar mig mest, om jag klarar all denna engelska. Hade programmet varit på svenska, hade jag inte varit ens hälften så orolig som jag är nu, då hade jag bara velat börja skolan direkt.

Nåväl. Jag får försöka, göra mitt bästa. I värsta fall får jag väl bara göra en omtenta. Pratade i fredags med en tjej, som tagit ekonomi-examen nu i maj, och hon sa att man får göra fem omtentor sammanlagt. Om man sedan inte klarat det tills dess, kan man läsa kursen om igen och då får man fem omtentor till. Och så kan man hålla på. Det ger mig lite lättnad, för så dum kan jag ju inte vara att jag inte klarar det på fem omtentor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar