17 mars 2011

dag 22

Dag 22 - det här upprör mig.
Djurförsök, djurhandel, ja, allt som har med elaka saker mot djur att göra upprör mig. Jag tycker det är fruktansvärt vidrigt att man t.ex. kastar små nyfödda valpar långa sträckor för att de tillslut ska hamna i iskallt vatten. Att man ens kan göra en sån sak och sedan sova om nätterna! Sådana människor har inga hjärtan eller fungerande hjärnor, så är det bara.

Något annat som upprör mig är hur orättvist livet egentligen är. Här sitter jag i ett varmt hus med mat i magen, kläder på kroppen och pengar i plånboken. I Japan ligger folk och sover kollektivt med inte mer än en filt omkring sig och några tunna, kanske söndriga klädesplagg på sig. De har varken rent vatten eller mat för dagen, och deras hem är totalförstörda. Ta mig inte fel, jag är mer än tacksam för det liv jag lever, men ibland undrar jag - varför jag? Varför ska jag i jämförelse med alla japaner få ha det så bra? Sedan kan jag också vända på det; varför ska Lady Gaga få simma i pengar medans jag måste vända på varje krona jag äger och har? Då blir jag i mina ögon snabbt offret, vilket är en fruktansvärd tanke om man jämför med många andra som har det så mycket sämre än vad jag har. Det dåliga samvetet infinner sig fort.

Det finns säkerligen annat än det här som upprör mig, men jag kommer inte på något mer just nu. Vad upprör er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar