9 mars 2011

Internationella Kvinnodagen

Den var igår, ja. Internationella Kvinnodagen, alltså. Jag läste en text angående detta i tidningen igår morse. Där stod det bl.a. att tjejer skulle ta några steg framåt, stå på sig, ta mer plats, bla bla bla... Jag säger inte att det inte stämmer, för visst gör det det. Men det är sånt där man läser och matas med varje dag. Både killar, lärare och alla tjejer vet att tjejerna måste stå upp mer för sig själva, men det är ändå inget som händer och därmed verkligen lättare sagt än gjort. Alla har inte det självförtroendet till att vara högljudd under lektionerna, och det kan självklart gälla även killar. Bara för att man är kille betyder det inte att man vill ta plats, och bara för att man är tjej betyder det inte att man vill vara tyst och osynlig. Så istället för att tjejerna ska bryta fötterna av sig genom att försöka ta sig framåt, kanske killarna skulle ta ett eller några steg tillbaka? Det stod även om jämställdhet i den där texten jag läste, och jag tror knappast att det kan blir mer jämställt än så; att killarna backade bak och lät tjejerna komma fram. Att alla drar sitt strå till stacken, det kallar jag jämställt.

I skolan kollade vi på filmen Tusen gånger starkare. Bra film med ett viktigt budskap, dock med inte särskilt bra skådespelare. Men helheten var mycket bra, jag blev väldigt upprörd och väldigt påverkad av filmen. I vissa scener ville jag bara skrika åt filmduken, andra gånger satt jag med tårar i ögonen. Jag kände igen mig själv i filmen, men jag vet inte riktigt på vilket vis. Kan ju egentligen inte säga att jag ser mig själv i en enda av rollfigurerna, men jag tror att jag på något sätt kände igen min högstadietid i filmen.

Såhär skrev en av mina vänner på facebook angående denna dag:
"Kvinnodagen är ett jävla skämt! Säkerligen i flera familjer som det låter: "Åhh, det är kvinnodagen idag. Vi lagar mat åt mamma eller vad säger du?", jävla skämt. Laga mat åt henne nästa onsdag som är en helt vanlig dag och kanske måndagen och lördagen med? Visa att du älskar dem alla dagar på året och inte bara en jävla dag. Sånt jävla trams, min mamma köpte en blomma till mig och min pappa."

En av mina klasskamrater och vänner skrev det här om dagen och filmen. Väldigt bra, läs läs läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar