6 maj 2013

har jag lärt mig något?

Fick frågan härom dagen vad jag lärt mig på snart ett år av universitetsstudier. Blev tyst och fick fundera för mig själv; "ja, vad har jag egentligen lärt mig?" Att skriva en akademisk uppsats, kanske, bland det svåraste jag gjort; det är så äckligt mycket att göra med en sådan. Men har jag lärt mig något användbart i arbetslivet, något konkret? Hur jag lockar nya kunder till en affär? Ja, kanske. Hur man på bästa sätt promotar en produkt? Möjligtvis. Kanske är det inte så mycket konkreta saker jag har lärt mig, som när man lär sig cykla, eller gå. Kanske är det mer flummiga saker jag har lärt mig, saker jag kanske aldrig kommer ha användning för. Som hur man räknar ut ett independent t-test, hur man gör en budget på bästa sätt, varför inflationen är som den är, hur man skriver ett kontrakt och vad ordet hermeneutics betyder....

Kanske har jag inte lärt mig så mycket ändå. Eller har jag lärt mig saker utan att jag egentligen vet om det; kanske ligger de där i bakhuvudet och bara väntar på att få hoppa fram och hjälpa mig i min vardag. Några saker jag vet att jag har lärt mig, är i alla fall hur man tar hand om sig själv. Jag har lärt mig laga lasagne, att handdukar alltid ska tvättas i 60 grader, hur jag på bästa sätt städar toaletten och hur jag varje månad ska få pengarna att gå ihop. Jag har helt enkelt lärt mig att bli vuxen. Och kanske är det tusen gånger viktigare att kunna än att kunna räkna ut den där korrelationen på rätt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar