12 mars 2014

ett försök att sammanfatta helgen i Rom

Michael och Diego mötte upp mig och Jessee vid tågstationen igår, utan att vi visste om att de skulle vara där. De bara hoppade fram när vi kom ur tåget och skrev "Surpriiiiise!!" Kan inte förstå vilka fina vänner jag har. Kan inte heller förstå att jag måste lämna dem om tre månader. Vi träffade asmånga underbara människor i Rom också.Vi bara make friends vart vi än går, vilket förstås är skitkul, men också jobbigt. Vid ett eller annat tillfälle måste jag ju lämna dessa människor bakom mig och dra vidare, och det är vad som gör så himla ont. Jag älskar att träffa nya människor, men jag blir snabbt väldigt fäst vid dem. Det i sin tur gör att jag nog gråter mer än vad jag borde varje gång jag drar från ett ställe till ett annat.

Men för att hålla mig på den positiva sidan: helgen i Rom var mer än fantastisk. Vi gjorde så mycket, och såg så mycket. Colosseum, Vatikanen, Fontana di Trevi, spanska trappan, kyrkor, människor, byggnader och mat, mat, mat. Vi åt pizza och pasta varje dag och vi tryckte nog i oss gelato minst två gånger per dag. Hej extrakilon, ni kommer direkt från Rom.

Vi träffade två australiensare, Cory och Yvette, som var kusiner och reste genom Europa. Det var nog meningen att vi skulle dela rum med just dem, för nästa helg kommer de till Amsterdam och då kommer vi också vara där! Längtar sönder. Livet är bra roligt. Vi träffade en grupp spanska killar också, poliser var de visst (asvältränade, en syn för ögat), som var från Barcelona. De hade riktigt krass engelska, men vi gjorde oss förstådda på spanska. (Oh ja, spanskan är inte helt bortglömd!) Jag fick den ena killens nummer (den sötaste av dem) och vi kom överens om att jag skulle ringa honom när vi kom till Barcelona i april. De skulle visa oss ALLT vad Spanien har att erbjuda! På flyget till Rom sprang vi på två amerikanska tjejer från Ohio, bara en timme bort från var Jessee bor. Vi pratade och hade skitkul, och tillslut kom det fram att Jessee och den ena tjejen hade gemensamma vänner. Tänk, vad världen är liten! Det slutade med att vi gick ut på middag tillsammans på lördagskvällen, drack alldeles för mycket vin och skrattade oss till sömns. Två helt underbara tjejer.

På måndagen blev jag uppraggad av en servitör på en restaurang, som kunde två meningar svenska; "Du är vacker" och "Du är söt". Två meningar man kan komma långt med! Haha. Han ville ta en drink, men jag hade lovat Jessee att stanna inne och dricka vin den kvällen. Men uppmärksamheten var ändå nog, sånt kan man leva ett tag på. Senare den kvällen sprang vi på våra Kanada-killar från klassen (de hade bokat samma hostel som oss!) och det slutade med alldeles för mycket vin tillsammans med dem på vårt rum, tills de blev utslängda av receptionistkillen. Riktigt rolig kväll, vilket också gjorde slutet på vår Rom-weekend helt fulländad.

Rom är en underbart vacker stad. Jag åker gärna dit igen och jag bor även gärna på samma hostel. Four seasons hostel, tips tips! Centralt till allt och riktigt fint hostel.

Jag tror att det här inlägget kanske blev lite flummigt och osammanhängande, men jag är på språng just nu. Måste städa, handla, tvätta och fixa innan jag drar till Paris senare ikväll. Några vänner kommer också på besök snart, vilket betyder att jag nog måste komma ur min pyjamas nu. Om bara några timmar möter jag upp gänget i Paris och vi ska ha en oförglömlig helg tillsammans i Frankrike! Livet är helt underbart just nu. En annan dag, förmodligen nästa vecka, lovar jag att ni ska få en bildbomb från Rom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar