25 juli 2013

förvänta dig aldrig någonting

Jag har ju levt i 20 år nu och man lär ju sig grejer hela tiden, vartefter åren går, liksom. En viktig grej jag har lärt mig är att man aldrig ska förvänta sig något av människor. Inte av sina vänner, sin mamma, sin syster, sin släkt, sina bekanta, sin pojkvän, sin flickvän - whatever, liksom. Man ska aldrig förvänta sig någonting av någon. Det är endast då man blir besviken.

Har alldeles för mycket erfarenhet av det här, att jag helt har slutat förvänta mig grejer av andra. Har man för höga förhoppningar, eller förhoppningar över huvud taget, slutar det alltid med att man blir besviken och ledsen och undrar "vad gjorde jag för fel den här gången då?". Så därför har jag slutat med det. Går numera (eller försöker i alla fall) alltid in med an open mind vad det än gäller, och jag blir därmed heller aldrig besviken på någon. Och det är nog bra att jag försöker med det, annars blir jag bara ledsen och arg på människor utan att det kanske egentligen är befogat, bara för att jag förväntade mig någon annat än vad som skedde. Förvänta dig aldrig någonting, då kommer du heller aldrig bli besviken.

...och då blir livet så mycket bättre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar