23 maj 2011

Niklas

Min vardag är rätt stressig just nu. Inte för att det är mycket i skolan, jag är färdig med allting, men det är så sjukt mycket runt omkring just nu, då mest balen. Ikväll ska jag och min klass åka till vår käre samhälls- och geografilärare Niklas. Han är den bästa läraren jag under mina tolv skolår någonsin stött på, och absolut en person jag kommer sakna när gymnasiet är slut. En geografilektion med honom i tvåan, hade vi under tystnad en hel genomgång på över en timme. Med gester, lite pilar och en del skrift, lärde han oss hur det kan regna på tre olika sätt. Trots att det nu var över ett och ett halvt år sedan, kommer jag fortfarande ihåg allting in i minsta detalj. När vi träffas i korridoren pratar han alltid spanska eller tyska med mig, knappt aldrig svenska. Och jag kan säga, att trots att han läste spanska när han gick på gymnasiet (han är nu i 30års-åldern), är han ändå helt grym på språket. Med en aning sorg i rösten och lite tårar i ögonen säger jag nu; min gymnasietid hade definitivt inte varit ens hälften så värd utan honom.

Nu ska jag gå och byta om inför kvällens bravader hos Niklas. Vi ska grilla, leka och ha det underbart tillsamnmans. Samtidigt som jag kletar på lite till mascara och kammar håret en aning, tänker jag på hur jag inte kan fatta att jag tar studenten om tre dagar, eller att jag idag gjorde min sista gymnasiemåndag någonsin. Tiden går alldeles för fort.




1 kommentar: