5 maj 2011

Stockholmsresan i bilder


I bussen dit. Mannen som står böjd längst fram i bussen är vår samhälls- & geografilärare Niklas. Världens bästa lärare! Kvinnan i vitt hår och vit jacka är vår historielärare Christina. Hon är inte helt dålig, hon heller!

Största delen av Sa3 och baksidan av Niklas syns här.

Stickan, skolans ekonomilärare!

Ett stort, stort slott




Jag & finaste Marie!






Utanför vårt vandrarhemsrum

På stan


Innan vi gick in i moskén under tisdagen, alla tjejer i klassen var tvungna att skyla sig

I Livrustkammaren på utsällning, "Kan Kungen bli mer hetero?"

Lite kungliga klädesplagg. Klänningen var helt enorm!
Alla kläder var de kläderna Sveriges kungligheter en gång haft på sig. De hade bevarat dem tillsammans med vapen, olika kulor som hade dödat olika kungar, smycken och krigsklädesplagg med gamla kungars riktiga blod på. Helt sjukt, men en riktigt, riktigt intressant och bra utställning.


Ni ska då inte tro att det här är en plasthäst; detta är en flådd häst som de bevarade och sedan stoppade upp. Hästen tillhörde Gustaf II Adolf, som dog ute på slagfältet, hästen dog någon vecka senare. Helt galet, alltså.

Lite kungliga vagnar, så magnifika.

På tisdagskvällen tog vi oss lite cider eller en öl på en bar precis jämte vandrarhemmet.

Riksdagshuset

Det var fruktansvärt dåligt väder i Stockholm för att vara maj, under tisdagen snöade det till och med! Såhär såg jag ut en dag när vädret strejkade.

Jag utanför Fredrik Reinfeldts hus!

Under onsdagen höll vi oss inne på Riksdagen, det var riktigt spännande.
Här fick vi vara åhörare till en debatt om välfärd och familjer som splittras mot viljan.

Utanför vandrarhemsrummet än en gång

Vi sprang även på eller förbi en del känidsar, mest politiker dock; Lars Ohly, Håkan Juholt, Carl Bildt, Leif Pagrotsky och så även Karin Mannerstål från programmet Äntligen Hemma. Några av mina klasskamrater träffade också på Gustaf Skarsgård. En fin och väldigt minnesvärd resa blev det! På grund av vädret har jag nu dragit på mig värsta förkylningen (igen), vilket gör att jag inte spenderade den här torsdagen i skolan, utan hemma. Hoppas innerligt att jag blir frisk snabbt nu, måste träna!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar